Nu, titlul nu este o ancora de
jurnal de stiri. Daca imaginile ne
invadeaza viata de zi cu zi fara nicio precautie, ar fi poate mai nimerit sa
vorbim despre o "tiranie" a imaginii,
implicit a fotografilor, mai degraba. Sa fie astfel fotograful - "tiranul" zilnic? Ei bine, nu. Ar fi prea simplu. Fotografii pot avea toate vinile
din lume, dar de tiranie nu pot fi acuzati. Cel mult de delasare in favoarea
comoditatii privitorilor, de entuziasm excesiv, de orgolii nemasutare si lista
ar putea continua. Atunci, tinta ideii devine mai clara. Dar sa vedem despre ce e vorba.
Actul
fotografic presupune prezenta a trei entitati: fotograful, instrumentul fotografic si privitorul. Schematic, in general se intampla urmatorul proces:
cineva incepe sa fotografieze, crede ca ii place, ca are talent, dupa un timp isi poate confirma acestea. Apoi,
constientizeaza necesitatea aflarii si imprimarii unui stil, care reprezinta un
mod de a insufla viziunea proprie. Stilul ofera o amprenta vizuala usor de
identificat si de recunoscut. Pot aparea apoi privitori care accepta stilul
propus, care il considera atractiv, care simt ca prin decodificarea sa pot afla
o cale de a se apropia de intentia autorului. Se instaleaza comunicarea,
limbajul devine comun. Apare dulcele moment al unei intalniri benefice: autorul
creeaza un produs care are priza, care este consumat, care place. Toata lumea e
multumita.
Apoi, in mod normal, ar trebui sa
se declanseze un moment de criza. Autorul ar trebui sa-si doreasca sa evolueze,
iar produsul sau, odata cu el. Publicul poate fi conservator. Odata obisnuit cu
ceva, poate fi greu determinat sa-si doreasca ceva nou, e un mecanism care presupune un efort de
adaptare. Care nu poate fi cerut, impus, dar poate fi ajutat. Si atunci autorul
poate fi pus in pozitia de a alege: fie sa ramana pe loc, stabil, folosind
retete deja verificate, fie sa riste drumuri noi, dar fara vreo garantie a
succesului. Si atunci autorul ce este de fapt? Creator sau entertainer?
Acest fapt nu il poate stabili decat el
insusi, cu sinceritate.
Asadar, etic, un fotograf poate
fi complet independent? Depide de crezul fiecaruia relativ la menirea sa. Drumul
solitar e cu siguranta mai greu, dar el nu depinde decat de deciziile propriului
spirit. Ceea ce poate fi eliberator, odata aflata calea. Pe de alta parte,
creezi cu tine - dar nu creezi doar pentru tine. Arta schimba lumea, daca
mesajul ajunge sa determine acest lucru. Si atunci un ochi se deschide natural
si spre privitor. Prezentarea imaginii, aratarea ei induce deschiderea unei cai
de comunicare a unui mesaj. Atunci
cand un fotograf isi prezinta imaginile, el comunica ceva, cuiva. Se deschide
asadar o posibila relatie cu privitorul. Indiferenta sau nu? Depinde iarasi de
rolul pe care si-l asuma fotograful.
Trebuie insa facuta o delimitare. Fotografii
profesionisti pot sta sub incidenta tiraniei beneficiarului, clientului,
editorului. In general, cauti un fotograf pentru ceea ce face el, corelat cu
ceea ce cauti tu ca privitor. Pentru cei profesionisti, tema e simpla, isi
indeplinesc jobul asttfel incat si ei si clientul sa fie multumiti, in cel mai
bun caz. Clientul trebuie oricum sa fie multumit, altfel nu plateste. Povestea
se termina aici.
Nuantele pot aparea la fotografii (amatori) entuziasti.
Care vor sa existe de dragul fotografiei. Pentru care expunerea le asigura
clipa de nemurire. In cel mai bun caz, le poate asigura cele 15 minute de
celebritate warholiene. Care se cauta pe ei, cauta stilul, o forma de exprimare
si care vor avea mult mai multe probleme dupa ce il afla (shht, sa nu le spuneti, pentru ca daca afla
asta, apoi nu il mai cauta).
Mediul de
exprimare a evoluat astazi, in secolul vitezei si al consumului. Simezele
expozitiilor organizate din timp in timp s-au mutat pe peretii mediilor
internet. Si masinaria trebuie aprovizionata cu combustibil ca sa mearga. Nu
postezi, nu existi. Postezi, lumea se misca. Obosesti, o iei de la capat.
Mecanismul nu iarta. Desigur, nu trebuie dezvoltata o psihoza. Viata, fotografia,
se intampla din fericire afara, in timpii de log out. Pe viu. Unde fotograful
este cu sine si cu aparatul, in plimbare, facand poze.
Fotograful entuziast ar putea
sa lucreze inainte de toate pentru el
insusi, neavand un client imediat, care il asteapta. Cu grija insa sa
creeze mesaje demne de comunicat. Fotograful implicat va avea mereu un ochi
deschis si spre viitorul sau potentialul privitor. Pentru o vreme, e normal sa
fie asa, e natural. Cel care comunica incearca sa-l inteleaga pe care caruia
ii comunica, sa ii intampine nevoile
pentru a prefigura un impact sporit. Daca pe piata se cauta mere si tu produci
cactusi, cu siguranta marfa ta nu va interesa pe nimeni. Fotograful se va
bucura cand o imagine a lui are impact. Probabil chiar si in subconstient,
fotograf si privitor evoluam intr-o lume cu anumite valori ce pot deveni concludente
pentru ambii, concomitent, in anumite contexte. Fotograf - privitor - e o relatie
frumoasa care se slefuieste in doi, care imbogateste pe fiecare in parte, intr-un
context relevant si in timp.
Paranteza: si daca privitorul
ar fi instruit sa intampine dorintele fotografului, mai intai? Cred ca ar fi o treaba la care nu s-a gandit nimeni. Pentru ca mai intai e fotografia si dupa aceea
privitorul, de aceea gandim in ordinea initiala. Cum ar arata o zi fara
imagini? O zi fara fotografie? Cu siguranta copacii ar creste tot in sus,
semafoarele nu ar functiona doar pe galben intermitent. O ocazie de a gandi
relatia si invers, de la privitor la autor. Doar ca sa vedem cum e. Am spus sa
vedem? Bine, privirea e imposibil de pus in asteptare. Constientizarea
rolului - fotograf sau privitor - ar trebui sa fie o preocupare reciproca. Pentru ca un mediu determinat doar de unul dintre cei doi
sufera de monopolul unui punct de vedere unic. Era sa zic ceva despre dictatura,
dar vorbeam oricum despre tiranie, inca din titlu. Gata, de aici apar
problemele. Incepe Tirania.
Asadar, intai
de toate exista tirania stilului. Stilul
fotografic se afla cu greu, dupa mii de
poze care bantuie intr-un neant stilistic si cliseistic. "Inca din thumb mi-am dat seama ca e o poza
facuta de tine!" - e o fraza stas pe care orice fotograf incepator isi
doreste sa o auda la un moment dat. Problema e ca odata gasit si probat, e greu
sa-l parasesti. La inceput himera, vis, apoi realitate, aflat cu bucurie, mai
apoi sablon. Comod. Publicul te cunoaste, are asteptari la care se raspunde
prompt si fara efort din fericire. Te-ai educat ca fotograf sa afli un stil, ai
educat un public sa-l accepte si sa-l asimileze, apoi te lasi condus de public
si de o reteta sigura. O reteta a sfarsitului anuntat. Ar trebui sa te intrebi atunci
cui folosesc retetele comode si oprirea preocuparilor aflarii unor noi camere
si locuri din tine? Din momentul in care spui - "lasa, le dau si azi ce
vor ca e mai simplu", jocul pentru tine s-a terminat. Devii sau ramai un
entertainer. Si tu stii asta, dar e foarte comod sa replici o reteta cunoscuta.
De sub tirania stilului nu poti iesi decat singur si doar daca iti propui.
E, in fapt,
o dilema a creatorului. Te educi si
iti educi publicul pentru un produs, dupa care normal ar fi sa aduci ceva nou,
iar publicul sa fie deschis si receptiv la nou. Eventual sa schimbi totul, sa
iei totul de la zero, sa te reinventezi. Doar ca de acum nu va fi un zero absolut, se poate asimila natural o
experienta valoroasa. E cu atat mai greu sa te redefinesti de la un moment dat
decat sa te definesti ca la inceput. Un exemplu bun poate veni din muzica -
publicul adora vechile melodii ale lui X. X insa vrea sa compuna si ceva nou,
proaspat si bun. Si cand X vine cu ceva nou, publicul vrea parca si mai mult sa
asculte vechile melodii. Si atunci publicul il forteaza pe X sa ramana in el
insusi, impietrit. Acesta poate accepta sau nu.
Exemple de tiranie blajina? Foarte simplu:
peisajul. L-am mai dat si alta data. Inca o fac. Sa nu fiu gresit inteles, nu
am nimic cu acest gen si fotografii sai produc imagini extraordinare. Problema
- si asta e valabil pentru orice alt gen, apare cand se instaleaza complacerea
in comoditate si retete simple. De ambele parti ale imaginii. Bunaoara,
fotografia romaneasca sta sub semnul tiraniei peisajului. Predominant locuitori
urbani, unii uita probabil cum arata un deal, un munte, o campie, un brad,
soarele la rasarit sau la apus, ceata, o figura de batran. De asemenea, nu am
nimic cu natura, o apreciez si profit de orice ocazie sa ma alatur ei. Atunci
cand le vede, privitorul se minuneaza, uita degetul pe butonul de like, totul i
se pare o raritate aflata la un muzeu. Faptul ca peisajul este un gen
suprasolicitat in peisajul autohton e un semn de reumatism fotografic, din
pacate. De stagnare. Culori saturate, centru de interes accesibil, drame
cromatice, sclipiri, linii suave, totul e simpu si usor de descifrat. Daca vii si
cu altceva decat cu peisaje, soliciti resurse de timp si de energie, iesirea
de sub incidenta reactiilor primare. Alb-negru e exclus, nu e interesant, e dificil.
Astfel apare tirania
publicului. Acesta nu trebuie lasat sa decida cine esti tu si ce sa faci,
desi pentru el te daruiesti la un moment dat. De sub tirania publicului tot
singur trebuie sa iesi. Dar ii poti ajuta subtil si pe ei sa te ajute, sa se
ajute. Nu exista retete, exista comunicare. Sincera, deschisa dialogului,
criticii, cautarilor incomode, rateurilor inerente, neregasirilor. In cele din urma, exista tiranie daca
cineva se lasa "tiranizat". Fotograful e acela
care decide rolul pe care si-l asuma,
implicand aici si urmarile pozitiei sale. Independenta
este evident o conditie de lucru pentru un artist.
Pe privitor
il putem intelege, pana la un punct. Nu il mai intelegem din momentul in care prefera
cliseul, reteta, fiind apatic in fata unor solicitari reale, din simpla
comoditate. Atunci isi devine tiran, lui insusi. Fotograful nu trebuie sa uite
ca are un rol in educarea publicului.
Resemnarea, adoparea de retete comode si cerute, cu succes la public - in
detrimentul exprimarii stilistice propriilor teme care il preocupa si care il
pot diferentia de alti fotografi, scoate chiar in evidenta - reprezinta un
abandon in fata tiraniei publicului. "Fac
pozele acestea pentru ca imi pot placea mie, sau pentru ca vreau sa am succes
la public?". "Vreau sa
abordez acest gen si acest stil pentru
ca simt ma regasesc in ele sau pentru ca
altcineva are succes, in acest fel?". Un raspuns sincer ar fi cel mai util. Nu are
niciun sens sa ne pacalim suav unii pe altii.
Fotograful si publicul ar
trebui sa se ajute sa evolueze impreuna. In cele din urma, fiecare e
raspunzator de propria evolutie, iar munca aceasta e anevoioasa. Cu rezultate
minunate, insa. Dar cine a zis ca trebuie sa fie usor? Ca fotografi, haideti sa
ajutam publicul sa se elibereze de comoditatea privirii, sa afle mai multe
despre lume, deschizandu-l spre o multime de genuri fotografice, prin exprimari
vizuale curajoase, creative, valoroase. Ca public, haideti sa ajutam fotografii
sa se simta liberi, sa-i criticam cand trebuie, sa nu-i lasam sa adoarma, sa
isi doreasca mereu mai mult de la ei. Sa ne dorim mai mult de la noi, in cele
din urma.
Lumea evolueaza si e atat de diversa, haideti sa ne sustinem
sa o descoperim impreuna!
*Articol publicat in revista PhotoGraphia, 2014.
la fel de adevărat pentru pictori şi scriitori.
RăspundețiȘtergeredoar că tiraniei publicului i se adaugă tirania intermediarului (curatorul de expoziţii, casa de licitaţii, editura), care, crezînd că ştie el mai bine ce 'caută'/'vrea' publicul, îi modifică creatorului opera, calea şi destinul...