Actul 2.
A privi fotografia.
Ar trebui sa fie magic. Sa se faca deschis, cu interes, cu flexibilitate,
ascultand intai de toate ce se doreste a fi comunicat prin imagine. Traim sub
dictatura imaginii care ne inconjoara si ne sufoca. Adesea extrem de facila. Ce
bine ar fi sa stim sa spunem nu, sa triem, sa amendam falsul, sa alegem, sa
putem formula opinii, sa determinam o schimbare spre o evolutie a consistentei
si nu a invelisului colorat. Sa cerem mai bine, mai profund. Sa vrem sa aflam,
sa intelegem, sa ne miram si sa ne minunam, deschisi in fata noului.
Privitorii de fotografie din Romania sunt tristi. Un fel ciudat de
tristete pentru ca este entuziasta in sinea ei, dornica de nou, dar de un nou
identic cu vechiul cunoscut, dependenta de clisee din care ii este imposibil sa
scape. Ceea ce cunosti devine reper, ceea ce cunosti nu-ti poate face rau. Paradoxal,
consumatorul de imagine, privitorul pare a fi dornic sa-si confirme ceea ce
stie deja. Nu sa afle lucruri noi despre lume, despre sine. Apoi, sa-si
confirme faptul ca are dreptate. Noutatea sau necesitatea de a intelege il
sperie, il destabilizeaza. Pentru ca solicita un efort. Necesita o minima
cunoastere.
Peisaje, portrete cu copac in brate, copii, porumbei, pisoi, frunze si
ramuri in forma de Eminescu, papadii, cersetori, bucurii sau drame imediate.
Traind in orase, am uitat cum arata un deal, cum arata un pom cu frunze
galbene, ne minunam de un rasarit sau de un apus sau de un nor dramatic ca in
fata unui exponat la muzeu. Culori sa fie, cat mai multe culori, vesele,
saturate, electrice! Alb-negru nu gustam decat rar si la vernisaje, de ochii
lumii, e o fotografie dificil de patruns, nici macar nu stim ce a vrut artistul
sa spuna. Sau ne facem ca intelegem ca sa para ca suntem cunoscatori. Se poate
si asa. De aceea fotografii sufera si fotografia la fel, pentru ca publicul
nu-si doreste mai mult, pentru ca ramane ancorat in necunoasteri cu care se
obisnuieste pana la urma, pentru ca
mimeaza o privire care intelege doar pentru
a fi sigur ca nu se iese cumva din turma. Din nou e vorba despre
sinceritate. A privirii, a relatiei cu fotograful. Putem spune ca fotografii si
publicul se merita unul pe altul. Asta, daca nu cumva aceasta afinitate adoarme
simturile, in cele din urma.
Consumatorii de imagine ar putea, inainte de toate, sa-si faca timp sa
priveasca. Sa nu-si mai construiasca idoli din pixeli. Sa iasa de sub dictatura
scroll-ului si like-ului. Sa elibereze fotografia de apasarea refuzului de a
evolua. Sa poata privi critic, sa fie un motor al avansarii fotografiei.
Evolutia acesteia nu depinde doar de
fotografi. Fotografia, fara privitori constienti de rolul lor, nu exista. Intr-o
lume ideala a privirii eliberate, nu exista nici macar fotograf, exista doar
imaginea, ea este interlocutorul legitim al privitorului. Este un rol care trebuie luat cat mai serios
in considerare, cu sinceritate.
A evalua fotografia.
Ma aflu des in situatia de a evalua fotografiile altor fotografi. Ar
trebui sa fie magic. Cateodata este. Imi dau seama ca mediul competitional este
foarte firav in Romania. Plin de avant acum cativa ani, sistemul unor
concursuri nationale de fotografie constante reusise sa coaguleze o miscare
fotografica imprejurul lor. Dizolvata aproape complet astazi. Este foarte
important, ca fotograf, sa te pui intr-o situatie de competitie cu alti
fotografi, ai de invatat la fel de multe ca atunci cand faci fotografie.
Inainte de toate, este necesara o autoevaluare drastica. Simpla selectie de
imagini este o activitate extrem de benefica si careia ar trebui sa i se acorde
timp din plin. Simpla descarcare a cardului nu poate aduce cu sine
constientizarea valorilor intrinseci ale produslui vizual. Traim intr-o lume in
care “acum”-ul este esential. Ce nu se intampla “acum”, nu mai arost sa aiba
loc niciodata. Cu fotografia, lucrurile stau putin altfel. Precum vinul, are
nevoie sa stea, sa se descopere, sa se afle, sa se invecheasca pentru a-si confirma
buchetul, pentu a-si decanta valorile reale. De aceea dictatura digitalului
poate lua mintile pentru ca face totul posibil "acum". Dar calitatea
fotografiei nu depinde de acum ci de o cu totul alta incarcatura care se obtine
cu rabdare, privind cu atentie, constient de valorile vehiculate si care se
contureaza pe zi ce trece. Evaluez si pot afirma ca nu mai avem rabdare. Sa
lucram cu rabdare, sa privim cu rabdare, sa alegem cu ochi, inima si minte, sa
comunicam coerent un mesaj care merita transmis mai departe.
Cultura valorii provoaca evaluarea justa. In acelasi timp, critica de
fotografie e cvasi inexistenta. Cand spun critica nu ma refer la tipete si
urlete, jigniri si dat cu capul de pereti, cum este inteleasa critica in
Romania. Ma refer la o capacitate de evaluare si de discernere a acelor
elemente purtatoare de valori. Critica de fotografie e in sine o activitate la
fel de importanta precum fotografiatul insusi, poate chiar mai importanta. Pentru
ca ilumineaza fotograful asupra propriului gest, din cu totul alte unghiuri de
vedere. Fotograful este, in cele din urma, captiv propriului "punct de
statie", propriei viziuni. De aceea, fotografia in Romania este trista, in
lipsa unui sistem critic care sa incline balante, capabil sa ofere repere, sa
explice si sa imbogateasca. Nu, a da “like” nu inseamna a evalua. O imagine cu
1000 de like-uri nu inseamna ca e mai buna decat una cu 30. Inseamna ca e cu
siguranta comerciala, mai populara, mai usor de digerat. Nu neaparat mai buna,
cu o valoare mai mare. La fel, o imagine
descarcata de pe card si “urcata” pe peretii unei expozitii ad-hoc nu inseamna
ca e automat valoroasa.
Calitatea se obtine, desigur, printr-un gest fotografic asumat, dar si in
timp, dand la o parte ce nu e necesar. Ceea ce astazi pare senzational, maine
se poate dovedi a fi doar un balon de sapun. Fotografia sincera nu-l da pe
“maine” pentru “azi”, desi depinde de un “acum” imediat si intens.
Prima parte a eseului - despre "a fi fotograf", se poate accesa aici.
Suntem prea departe de noi, de ceea ce vrem să arătăm. Ne apropiem de ceea ce credem ca se vinde. Toți aleargă spre ceva dar nu-ți pot răspunde la întrebarea <>
RăspundețiȘtergereMulțumesc pentru seria asta de articole și pentru dorința de a spune ceva !
si eu va multumesc!
ȘtergereFain articol, dar din pacate foarte putini mai sunt deschisi la astfel de "critica" :P...si nu numai in fotografie se intampla..
RăspundețiȘtergeresperam sa schimbam ceva :) multumesc!
Ștergerefelicitari pentru premiul sony!
RăspundețiȘtergereAlina alinanoir.com
multumesc! :)
Ștergere