Vedem
din ce în ce mai des Bucureştiul în imagini. E un semn bun, înseamnă că începe
să se arate, să fie privit, să fie căutat, cercetat. Trebuie însă să înţelegem
ce vedem, ce aflăm, cum interpretăm şi ce facem cu ceea ce ştim. Codul e
dificil, adesea indescifrabil, tentaţia de a rămâne într-o zonă superficială
extrem de mare. Este ceea ce se vede. Deseori distanţa sau zăpada aduc un
compromis posibil: de departe se vede bine, convenabil, de sub zăpada nu se mai
văd griurile. De aproape ne e teamă de oraş, lucrurile se pot complica, vârtejul
zilnic fiind greu de pătruns. Şi totuşi
se poate afla un oraş luminos şi pozitiv, cu atât mai valoros cu cât îl poţi
lua de mână, de braţ, îl poţi îmbrăţişa şi merge împreună la plimbare ca doi
prieteni vechi.
Apropierea
de Bucureşti poate constitui o temă dificil de abordat. Înainte de toate pentru ca trebuie luptat
cu idei preconcepute sau cu experienţe în cea mai mare măsură negative. Pentru
cineva din interior, Bucureştiul este un loc al paradoxurilor, cu o mână te
poate mângâia blând şi cu cealaltă iţi poate trage covorul de sub picioare fără
preaviz. Pentru un vizitator adoptat, locul induce comparaţii previzibile. Poate
că “era mai bine acasă”. Cu siguranţa nicăieri nu e mai bine ca acasă, deşi cei
mai multi recunosc o blazare şi o lipsă de interes indusă de locul de acasă.
Pentru un turist, experienţa poate fi de asemenea deconcertantă mai ales când
vine de la Paris via Viena şi se îndreapta spre Istanbul. Un loc care pare să
aibă de toate şi în acelaşi timp nu-i poţi fixa un atribut anume, nu-i poşi ataşa
o senzatie anume, condamnându-l la comparaţii inechitabile.
Cum ar trebui abordat oraşul Bucureşti
pentru a-l descoperi? Pe unde, în ce direcţie şi ce ar
trebui făcut pentru a-l cunoaşte? Este ceva de descoperit? Cum ar trebui privit
pentru a avea acces în acea dimensiune din care oraşul îşi poate revela şi
calităţile?
Sunt
născut în Bucureşti, am crescut aici. Până nu demult nu m-am gândit niciodată
dacă e ceva aici care nu îmi place sau de ce îmi place ceva anume. Înainte de toate aici este acasă, aerul are o anumită aromă,
locurile poartă paşii trecuţi, spaţiul nu este abstract şi necunoscut ci poartă
urmele devenirii, ale trecerii. De când am început să-l explorez fotografic, a apărut
o nouă provocare şi anume aceea de a-l povesti astfel încât acesta să fie înţeles.
Într-o lume
a vitezei şi a tracasărilor zilnice, ajungi foarte rar să poţi privi cu mintea şi
vederea limpezi, curăţate de orice prejudecată dar încărcate cu dorinţa de a
afla, de a vedea dincolo de ceea ce doar pare a fi. Aici intervine ochiul fotografului, avid şi capabil să
treacă de bariere.
Da,
există “viaţă după Bucureşti”. Da, oraşul
are şi părţile lui bune pe care le poţi înţelege mai bine împrietenindu-te
cu el, acceptându-i limitele şi cusururile, aflând cum funcţionează, cine sunt
oamenii care-l fac să fie, de unde vine şi încotro se duce în popasul prin astăzi.
Un astăzi încărcat cu atâtea incertitudini şi contradicţii încât locul devine
chiar incitant pentru spiritul unui explorator,
căci adevăraţi exploratori putem deveni în incursiunea noastră dincolo
de ceea ce credem că ştim. Putem asuma o privire care se adaptează şi care încearcă
să înţeleagă mersul lucrurilor. În felul acesta se îndepărtează cel mai uşor un posibil război
născut între ceea ce am putea aştepta şi ceea ce putem privi de fapt în
realitate. Anulând orice aşteptare şi lăsând
oraşul să vorbească, încercând să-i învăţăm limba pentru a afla codul care-l
deschide.
O
prima observaţie poate fi general valabilă pentru o percepţie pozitivă. Obişnuim să percepem oraşul ca pe un loc
neprietenos. Tot ceea ce este în afara casei, a locului personal poate fi cu
siguranţă nefamiliar. Pentru un explorator, pentru un observator, pentru un
fotograf, oraşul devine însă scena unui
spectacol extraordinar, firesc, apropiat. Asumăm o privire care apropie
necunoscutul şi căruia îi putem afla o secundă din viaţă, cunoscându-l. O
curiozitate nelimitată şi încrederea în spiritul pozitiv al explorării ne poate
ajuta să privim cu un ochi blând ceea ce este necunoscut dar care poate dezvălui
momente de viaţă inestimabile. Nu mai privim un “afară” şi un “înăuntru”, oraşul
propune atunci concomitent ambele instanţe în sfere circumscrise, aşternute
dinaintea unei priviri curioase.
O
a doua observaţie induce însuşi modul în care oraşul trebuie parcurs. Bucureştiul nu este alcătuit precum oraşele
clasice, transformările permanente şi cursul istoriei nu i-au conferit acele
spaţii majore de tip piaţă urbană, piaţete sau altfel de promenade care sa lase
pietonul să facă un popas, să participe la viaţa cetăţii. Bucureştiul astăzi
are culoare de trecere predominant destinate maşinilor, pietonii fiind adesea
defavorizaţi. Parcurile sunt principala oază de linişte şi răgaz. La prima
vedere pare un oraş obositor şi care nu îţi permite să te opresti pentru că nu
ai unde şi apoi de ce te-ai opri acolo unde toţi ceilalţi merg? Acest fapt
determină şi conformează însuşi comportamentul oamenilor care, fără locuri de
popas destinate, ajung simple furnici mobile într-un furnicar aflat în permanentă
mişcare, o adevarată transhumanţă. Este
indusă aţadar o percepţie dinamică, oraşul se vede din mers atunci cînd iţi
poti ridica privirea din pământ, când poţi abandona telefonul mobil în urechea
căruia iţi refugiezi drumurile său căştile i-podului în care fugi de acea
forfotă minunată - dar care deseori se transformă într-un simplu bruiaj al propriilor gânduri. Nu căutaţi aşadar loc de popas
acolo unde acesta nu există, veţi avea o dezamăgire. În schimb lăsaţi-vă purtaţi de noianul
de oameni şi priviţi totul cu deschidere şi pregătiţi pentru o altfel de parcurgere,
una care poate culege “fructele” privirii active şi care află insule înăuntru,
prin trăirea emoţionată a mişcării, pas cu pas. “Oraşul începe cu pasul pietonilor” ne spune Michel de Certeau.
Cineva
afirma că Bucureştiul nu are un spirit anume, o caracteristică uşor de
nominalizat. Tocmai caracterul mutabil,
ubicuu, incert poate conferi el însuşi o caracteristică, cu atât mai mult
posibil de speculat prin explorare fotografică. Necunoscutul, imprevizibilul, întâmplarea, probabilitatea, paradoxul devin
aici ingrediente care trebuiesc întâmpinate, asimilate, speculate, acest
mecanism întărind cu siguranţă şi hrănind cu consistenţă un spirit viu, avid de
cunoaştere.
O
altă observaţie aduce cu sine chiar încercarea de a explica un paradox specific
bucureştean. Oraşul nu îşi păstrează urmele,
înlocuindu-se pe sine cu aproape fiecare nouă zi. Pe lângă mutilarea din epoca
socialistă, prezentul aduce cu sine specia speculanţilor imobiliari care schimbă
faţa oraşului într-un ritm ameţitor. Oraşul ajunge să-şi piardă urma în
propriul praf. Rămân însă oamenii, acele prezenţe discrete dar atăt de deschise
a povesti oraşul care “a fost”. Si atunci iţi dai seama că Bucureştiul
cotrazice însuşi proverbul “apa trece, pietrele rămân”, întrucăt pietrele îşi pot
schimba consistenţa de la zi la zi în timp ce memoria rămâne singurul spaţiu
care cimentează cu adevărat ceea ce a fost, ce a devenit oraşul. Şi atunci te
apropii de oameni conştient că oraşul sălăşluieşte înlăuntru, conştientizezi că,
apropiindu-te de oameni, te apropii de oraşul care rămâne, care continuă prin
oamenii care îl povestesc. Cu atât mai important se conturează rolul
fotografului, acela de a crea “conserve” de timp ale unui oraş care se petrece, care se transformă, care devine.
Modul
în care vă propun parcurgerea oraşului deschide două alternative – aceea a traseului liniar şi aceea a
“buclei”. Acestora le ataşăm pe parcurs şi “buzunare”, accesate prin ocoluri necesare şi care completează
diverse trasee, fiind situate în apropierea unor puncte nodale de acces.
“Bucla” este un element ce confera identitate unui mod specific de a parcurge
oraşul Bucureşti şi pe care l-am experimentat atât personal cât şi alături de
“voluntari”, pentru a valida metoda de explorare. Din punct de vedere al unui parcurs
sistematic, tema “buclei” urbane induce o
traversare epică a oraşului. Presupune alegerea unui punct de start, al iniţierii
unor mecanisme de deschidere conştientă spre oraş, prin disponibilitatea spre o
schimbare a stării emoşionale iniţiale. Presupune “incărcarea” cu oraş printr-o
parcurgere dinamică presarată cu popasuri alese pentru a fixa şi puncta
momente, abordarea unor multiple straturi ale orasului prin parcurgerea unor
zone cu caracterstici diferite, urmată de ajungerea la punctul initial de
plecare.
Suntem
“îmbrăcaţi” acum cu oraşul parcurs, cu momentele zilei petrecute, cu o nouă
experienţă ce poate spori cunoaşterea. Implicarea şi activarea unor calităţi
aferente metodei observării (precum spirtul
de observaţie, distributivitatea, capacitatea de adaptare, de a reacţiona, de a
comunica, de a controla si dirija starea emotionala, de a evalua corect şi de
rezolva potenţiale stări de conflict, intuiţia, empatia) constribuie
decisiv la ceea ce devine experienţa explorării printr-o reală imersiune urbană. Mai mult, a fi unde trebuie, când trebuie, făcând
ceea ce trebuie induce o adevarată etică a lui “a fi” printre ceilalti, în
oraş.
Astfel se arată un oraş până atunci necunoscut, aflat în fiecare secundă la îndemână dar pe lângă care riscăm să trecem neatenţi, convinşi că nu e nimic de aflat sau că ceea ce căutam se afla în altă parte. Experienţa la care cititorul este invitat să se deschidă îi poate arăta ca totul se afla deja acolo, la indemână, necesitând o simplă privire încrezătoare. Devenind “turist” în propriul oraş, privirea se luminează şi mersul devine plimbare, auzul se curăţă de bruiaje, asculţi muzica oraşului, întâlnirea cu acesta devine o cale spre o împrietenire senină şi trainică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu