PANASONIC
a lansat la sfarsitul anului 2017 noul varf de gama din categoria mirrorless, modelul
LUMIX G9, care oferă portabilitate și un răspuns ultra-rapid. Având la bază tehnologia de
înaltă performanță a camerei Lumix GH5, LUMIX G9
atinge cea mai înaltă calitate a
imaginii de până acum, prin îmbunătățirea
rezoluției, a gradațiilor tonurilor de culoare și a reproducerii acestora
datorită senzorului digital Live MOS
fără filtru “low-pass”. A fost adăugat, de asemenea, un nou mod High Resolution care oferă imagini cu o rezoluție
uimitoare echivalentă cu 80 de
megapixeli, în format JPEG /RAW. Procesorul Venus Engine generează imagini precise, dar naturale, prin tehnica Multipixel Luminance Generation și Intelligent Detail Processing.
Materialul pe care l-am scris cu ocazia
lansarii poate fi consultat aici:
Reamintesc specificatiile tehnice ale lui Panasonic
Lumix G9:
· Aparat
foto mirrorless cu senzor Micro 4/3
· Rezolutie
efectiva 20.33MPx, rezolutie maxima 80MPx in Hi-res Mode
· Stabilizare integrata in senzor, pe 5 axe, 6.5 trepte de expunere DUAL I.S. 2
· Punere
la punct cu detectia contrastului si a
fazei, tehnologie
Panasonic DFD,
focalizare in 0.04sec
· Obturator mecanic: 60s – 1/8000s, electronic
1/32.000s
· Fotografiere
in rafala cu pana la 60FPS RAW (single
focus)
· Inregistrare
JPEG, RAW si JPEG+RAW simultan
· Filmare
la rezolutie maxima 4K (3840×2160
30p)s
· Functie
6K Photo (30fps), 4K Photo (60fps)
· Vizor electronic OLED, 3.680k px, 120fps, factor marire 0.83x
· Wi-Fi si Bluetooth
· Dual SD, compatibil UHS-I si II
· Conectori: HDMI TypeA, USB 3.0 Micro-B, intrare microfon jack 3.5mm,
iesire audio jack 3.5mm si conector declansator cu fir 2.5mm
· Autonomie
acumulator: aprox. 400 imagini
(CIPA) cu ecranul LCD pornit sau 980
imagini doar cu vizorul electronic activ, in modul Power Save LVF mode
· Greutate:
685g
· Dimensiuni: 136.9×97.3×91.6mm
Inspirat
fiind de fisa tehnica impresionanta a aparatului mirrorless Lumix G9, l-am pus la lucru in situatii diverse, in Bucuresti,
pentru a testa cat mai multe dintre caracteristicile lui cheie. Este
prezentat ca fiind un companion excelent pentru stilul wild-life, insotit de obiectiv LEICA DG ELMARIT 200mm / F2.8 / POWER
O.I.S, lansat odata cu body-ul G9. Mai putin
wild-life in Bucuresti, insa, asa ca m-am concentrat mai mult pe genurile
reportaj, street, urban. Am documentat viata de zi cu zi a orasului. Emotionat
si emotionant, am asistat la ceremonia conducerii pe ultimul drum al Regelui
Mihai 1, ocazie cu care am pus la lucru mai multe obiective din propria dotare,
precum Lumix 7-14 f/4, Lumix 15 f/1.7,
Lumix 42.5 f/1.7, Lumix 45-200 f/4.5-5.6, pentru a acoperi o gama cat mai
variata de subiecte posibile, in abordari cat mai flexibile.
Legat de
setari, mi-am facut un obicei atunci cand lucrez cu aparate digitale complexe, obicei
care vine probabil pe filonul operarii anterioare cu aparatele clasice pe film.
Ce e foarte confortabil la un aparat pe film? Faptul ca te concentrezi doar la
subiect. Cu un digital – eu cel putin, mai intai am de controlat ce crede el ca
trebuie sa faca si abia apoi sa il conving sa faca ce cred eu ca trebuie sa
fac. Ca sa imi fie mai usor, fac initial o suma intreaga de setari pe care nu e
nevoie sa le accesez des – precum controlul calitatii imaginii, a modului
grafic, eventual a curbei de contrast si multe altele. Las libere si accesibile
modul de a face clarul (un punct, mai multe dinamice sau continuu),
sensibilitatea ISO si balansul de alb – care pot avea valori diferite in functie
de subiect, de mediul de lucru, etc. Ideea este sa obtin o imagine cat mai
aproape de realitatea simtita si sa nu petrec mult timp editand, ci pozand.
Desigur, preucrari minime sunt oricum necesare, mediul digital fiind special
conceput pentru a inlesni relatia cu ceea ce devine imaginea finala.
Meniul aparatului este complex si ofera acces la absolut toate setarile necesare. Se poate astfel personaliza complet modul de lucru.
Dintr-un inceput am stabilit setarile “stabile” meniului, astfel incat sa pot
accesa rapid la nevoie doar variabilele esentiale, precum balansul de alb, sensibilitatea
ISO sau modul de focalizare, in
functie de evolutia situatiilor fotografiate.
Masurarea luminii a fost
setata pe cadrul general, pentru verificare cu expunerea manuala. Rezolutia extinsa asigura o mai buna
gestionare a modului in care aparatul construieste structura jpg-ului, mai
consistenta, sporind claritatea imaginii. Imbunatatirea datelor de tema ale
opticii folosite – precum compensarea difractiei
sau vignetarii sunt si ele bine venite,
pentru sporirea calitatii imaginii.
Am lucrat aproape exclusiv in mod manual M. Nu am mai optat pentru
un back-up cu modul inteligent auto
extins IA+, complet automat,
intrucat am obtinut direct rezultatele asteptate, in urma setarilor personalizate.
Stiam de la GX8 ca aparatul se poate comporta diferit in cele doua moduri, in
sensul in care la interior, cateodata, dau rezultate mai bune deciziile proprii
ale aparatului, in fata setarilor preferate de fotograf, cel putin la redarea
figurilor umane in lumina artificiala. Cu G9
nu a mai fost cazul.
Cunoscand deja curba
de contrast optima, am personaliza-to direct, in mod manual, cu valorile -2 pentru tonurile joase si +2 pentru cele inalte, fara sa ma tem
de limitarea latitudinii de expunere. De flexibilitatea acesteia se ocupa
functia i-Dynamic, pe care am setat-o
la valoarea “standard”. Teoretic am
putea sesiza o contradictie. De ce sa optez pentru o curba cu contrast sporit,
daca il atenuez apoi prin functii
complementare? Am testat indelung urmarile multor combinatii de setari, iar la
Panasonic aceasta pare sa fie cea castigatoare – pentru un aspect echilibrat al
tonurilor, dar imprimand imaginii o anumita personalitate. Folosind adica un
contrast “bine temperat”. Mai mult, mai exista o setare cu care controlam
contrastul, in personalizarea modului grafic de lucru. Mi-am personalizat 3
moduri – Natural (cu setari de
contrast -1, claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie 0), Standard (cu setari de contrast +1,
claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie +1), Alb-Negru (cu setari de contrast +1, claritate +2, reducere zgomot
-2, saturatie 0, filtru galben). Trebuie sa stim – legat de aceste setari – ca
o crestere a claritatii are ca efect si cresterea zgomotului de imagine – care
teoretic ar fi putut fi compensat cu o valoare pozitiva a valorii dedicate
reducerii lui. Am preferat un -2 permanent, ca sa evit prezenta unor artefacte
de imagine nedorite.
Am folosit cel mai des valoarea 100 a sensibilitatii ISO,
pentru a specula la maxim calitatea imaginii, desi 200 este valoarea implicita. In modul Auto-ISO am setat marja
superioara la 1600, pentru a nu risca
aparitia artefactelor legate de zgomot, desi teoretic, pana pe la valoarea 3200 (dupa cum vom vedea), nu prea sunt
evidente pierderi de calitate. Lucrand cu obiective luminoase, am preferat
diafragme deschise la maxim, cu setari ISO mai scazute, pentru a conserva calitatea imaginii la nivel de
zgomot.
Modul silentios a fost activat in permanenta, fara bip-uri si
alte efecte sonore, in tandem cu shutterul setat automat pe mecanic sau electronic.
Cel mecanic (care dezactiveaza modul silentios) este necesar in cazul
expunerilor lungi si asigura o profunzime cromatica extinsa (color depth).
Legat de balansul de
alb, am lucrat preponderent fie in mod Auto – incalzit cu 2 trepte, fie in
mod “Cer noros” – racit cu 2 trepte.
Exemple
Seria cu ceremonia
regala a incercat sa surprinda starea, atmosfera si emotia care au insotit
evenimentul, prin prisma impactului istoric de mare insemnatate. Am incercat sa
surprind crampeie notabile, atmosfera, portrete, stari. Am lucrat cu obiective
luminoase, pentru a izola mai bine subiectul si a folosi valori mai scazute ale
sensibilitatii ISO. Stabilizarea se comporta admirabil, imaginile sunt bogate
in informatie, permitand prelucrari flexibile. Modul silentios a fost de mare ajutor, stand in multime.
Asa cum am mentionat, nu am urmarit sa realizez imagini aferete
genului wild-life, dar am testat
rafala si punerea la punct continua, cu rezultate admirabile.
Bucurestiul a oferit numeroase subiecte si ipostaze relevante momentului testarii. Detalii de arhitectura, cadre urbane largi, panorame, texturile fine ale vegetatiei din parcuri, luminile nocturne de sezon, expuneri lungi sau instantanee de strada, toate au fost menite sa puna la incercare capacitatea lui Lumix G9 de a raspunde optim si precis solicitarilor.
Cadrele Hi-res cu o rezolutie de 80 Mpix isi arata beneficiile in printuri de mari dimensiuni. Afisarea in mediul on-line este neconcludenta. Confirm ca imaginile sunt extrem de bogate in detalii, analizate indeaproape si capabile sa “duca” printuri de mari dimensiuni (formate A2, minim).
Concluzii
Caracteristicile
tehnice pe care sistemul Panasonic Lumix G9 le are il transforma intr-un instrument de inalta precizie,
fiind robust, rapid, precis, cu un comportament
si raspuns pe masura solicitarilor
si asteptarilor fotografului. Dotarile cu care este echipat, caracteristicile tehnice, capacitatea de a oferi discretie precum si multitudinea de optiuni personalizabile, de
moduri creative, ii confera atributele unui produs premium.
Recapituland, amintim prezenta captorului in format ¾, Live MOS cu o rezolutie de 20.3 Mpixeli. Platforma Venus ofera o latitudine de expunere sporita cu 1/3 pasi, procesarea zgomotului de imagine fiind si ea imbunatatita pentru o definitie cat mai inalta a imaginilor. Aparatul este dotat cu shutter atat electronic (silentios), cat si mecanic. Plaja ISO se inscrie in intervalul extins 100-25600. Sistemul de punere la punct este dotat cu 225 de puncte de focalizare, sensibilitate EV -4 / +22. Ecranul de 3 inch este tactil si articulat, vizorul electronic are o rezolutie de 3.68 Mpixeli. Deja un standard care incepe sa prinda contur pe majoritatea sistemelor foto/video, filmarea se realizeaza la rezolutie 4K (+6K foto). Functia WiFi este desigur prezenta. Fara obiectiv, Lumix GX8 cantareste 685 grame. Corpul ofera stabilizare pe 5 axe. Stabilizarea duala se efectueaza doar cu ajutorul obiectivelor dotate cu un sistem dedicat. Functionalitatea precum si calitatea imaginii ating nivelul oferit de un DSLR.
Caracteristici
generale pozitive evidentiate:
· Aparatul
este robust, cu o ergonomie si functionalitate foarte bine implementate
· Gama de obiective extrem de larga, poate acoperi orice cerinte
fotografice/video
· Initializarea,
raspunsul la comenzi, scrierea pe card se efectueaza foarte rapid
· Comenzile pe
butoane cu functii personalizabile
raspund necesitatilor fotografice imediate, aducand un grad sporit de eficienta. Se pot personaliza si functii on-screen, cu apelare tactila.
· Vizorul si
ecranul articulat, ambele de inalta definitie, sunt dotari foarte utile
· Punerea la punct in mod foto se realizeaza extrem de rapid si precis, cele 225 de puncte de focus putand fi
utilizate in multiple configuratii, urmarirea subiectului facandu-se – atunci
cand este necesara, cu acuratete. La fotografierea portretelor, punerea la
punct automata detecteaza pupila si o urmareste (cand e posibil), aspect foarte
util cand se lucreaza cu diafragme deschise si este necesara precizie.
· Texturile
isi pastreaza detaliul, tonurile si gamele cromatice sunt corect
rezolvate, setarile multiple ale variabilelor de lucru, cu rezultat vizibil in timp real
· Latitudinea de expunere sporita
cu 1/3 pasi ofera imagini corect
expuse, cu detalii in toate
regiunile
· Cortina electronica induce un mod de lucru cvasi-silentios si
timpi de expunere cu valori de pana la 1/32000s
·
Valorile ISO
sunt utilizabile in intervalul 100-3200 fara
o scadere notabila a calitatii imaginii, in functie insa si de situatia
fotografiata. Tratarea zgomotului confera imaginilor definitie sporita, cu aspect
natural.
· Filmarea de
inalta fidelitate se realizeaza la calitate 4K, la o rezolutie de 3840x2160, 25p stereo.
·
23 de moduri creative de lucru, extrem de diverse, includ Panorama,
Miniatura, etc.
·
Conectivitate
Wifi cu telefon sau tableta
· Bateria are
o durata de viata care asigura (confirm standard) 400 de cadre, in utilizare directa am depasit insa acest prag,
chiar si pe vreme friguroasa.
Imi asum faptul ca nu am ce puncte mai putin pozitive sa enumar, nu am descoperit.
Imi asum faptul ca nu am ce puncte mai putin pozitive sa enumar, nu am descoperit.
Acestea
fiind trecute in revista, dupa o experienta foarte placuta cu sistemul Panasonic
Lumix G9 – street&urban, reportaj, portret, natura – imaginile din galerii fiind oglinda
fidela a modului in care lucreaza
aparatul - pot afirma ca acesta isi ocupa un loc binemeritat de top in familia de aparate mirorless premium dedicate atat fotografierii cat si filmarii de inalta calitate.
Prin capacitatea de adaptare si
personalizare, prin precizie si
dotari, prin silentiozitate si
calitatea produsului vizual, prin consistenta
si acuratetea imaginilor, poate fi
destinat fotografilor/videografilor de la entuziasti
la profesionisti, putandu-se
plia cu usurinta oricarui nivel de
exigente, fiind un instrument flexibil,
robust, de inalta precizie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu