A
ajuns la mine zilele astea un monitor fain. Un model profesional pentru editare
foto. E vorba despre BenQ SW2700PT.
Stiu,
cifrele nu va spun nimic inca. Nici mie nu mi-au spus, cand am povestit prima
data despre el, cu cei de la BenQ.
Ei stiu ca eu fac fotografie si s-au gandit (si bine au facut) la mine, in
ideea ca indiferent ce solutie vizuala folosesc eu acum, ar trebui sa incerc si
ecranul BENQ. Ceea ce am si acceptat, imediat.
*imagini preluate de site-ul producatorului
Inainte
de toate insa, trebuie sa povestesc putin cum vad eu lucrurile legate de relatia
performanta-instrument.
Multa
vreme nu am fost adeptul ideii de “scula profesionala”. Pentru ca adesea aceste
instrumente se detaseaza de celelalte in primul rand prin pret. Pentru ca fac din pasiune ce fac, nu am alocat
des, in istoria mea personala, o suma mare unui anumit obiect. Fiind purtat de
inspiratie si instinct, o nevoie de sinceritate cu mine insumi si cu chemarile
mele m-au facut mai intai sa ma intreb ce pot eu face, prin mine insumi, si
apoi cu ce ma poate ajuta un instrument in ceea ce fac.
Cand
am pescuit, am improvizat mereu undite
si monturi si prinderi si sisteme. Cu banii de buzunar nu imi permiteam sa imi
iau lansete din cataloage sau mulinete sau accesorii. Cel mult ace de pescuit si plute.
Plumbii mi-i turnam singur. Partea cea buna e ca imi facea mai multa placere sa
bricolez eu, explorand domeniul respectiv, decat sa iau totul de-a gata.
Cand
am jucat tenis, am folosit cu incredere echipamentul de sport aflat
deja in dotare de la scoala, cu o racheta de care un prieten nu mai avea
nevoie. In timp am schimbat 3 rachete, ultima pe care mi-am luat-o recent fiind
chiar modelul lui Halep (am aflat dupa ce am comandat-o). Aprofundand jocul,
tehnologia sportului m-a ajuns din urma si am invatat ca atunci cand iei o
racheta, trebuie sa ai in vedere o multime de variabile. O racheta profesionala
e ca un bisturiu, de fapt, in mana unui chirurg.
Cu chitara a fost la fel. In anul 1 de facultate m-am dus la “mosul
de la Dorobanti” si am luat ce avea el in vitrina, indiferent de starea obiectului.
Peste vreo 2 ani am revenit si mi-am schimbat chitara bass cu un model despre care
stiam totusi ceva. Si peste alti multi ani am schimbat-o si pe aceasta, in
relatie stransa cu sunetul pe care mi-l doream. Iar acum stiu sigur ca trebuie
sa iau o alta chitara in scurt timp, dar si ca trebuie sa pun mana sa invat mai
mult.
Cu aparatele foto, treaba a fost (si ramane) mult mai complexa.
Pornind
de la un mic aparat de fotografiat compact digital de 3 megapixeli, cam intr-un an am ajuns sa imi
doresc ceva mai mult, cu mai multe butoane si setari. Si am lucrat cu acest nou
aparat pana cand fizic si emotional si afectiv si tehnic am simtit ca il las in
urma si ca imi trebuie ceva pe masura pasiunii care se infiripase deja
iremediabil. Ma simteam ca o pasare care trebuie sa isi ia zborul. Nu stiam insa
mare lucru despre aparate si tehnica, nu ma preocupasem. In acea perioada cam
toti fotografii isi vindeau aparatele pe film, cuprinsi de febra digitalizarii.
In dorinta mea de a fi “mare”, am inceput sa imi doresc aparate mari. In timp
am aflat ca asta e fix dorinta incepatorilor. Sa aibe instrumente care sa arate
ca imaginea egoului lor si eventual sa tina loc de experienta pe care ei inca
nu o au. Am luat atunci, gradual, aparate profesionale pe film care aratau
fantastic, mari si grele. Eu nu stiam inca ce sa fac cu ele, noroc ca pasiunea
si implicarea au fost sincere si am ajuns sa stiu. Instrumentul profesional era
mai destept decat mine clar, pana in momentul in care l-am ajuns din urma. Si
culmea, am inceput sa stiu ce imi trebuie, cat de mare sau mic si cat de rapid.
Si apoi am inceput sa imi doresc aparate din ce in ce mai mici si mai performante.
Cred
in armonizarea sincera si autentica intre capacitatea celui care lucreaza si
instrumentul sau. Si imi e clar ca sunt mai
multe etape ale acestei relatii: cand cauti, si instrumentul e mai avansat
decat tine. Atunci poti crede gresit ca daca ai o “scula” puternica, esti si tu
puternic. Sa fie prietenii invidiosi pe tine. Gresit. Apoi, atunci cand ajungi,
prin invatarare, sa stapanesti bine partea tehnica, si stii exact ce poti tu si
ce poate obiectul. Si cea in care iti folosesti in primul rand creativitatea,
bazandu-te pe ajutorul instrumentului caruia stii exact ce sa ii ceri si cu care
stabilesti o relatie profunda, la care ajungi sa tii si pe care nu vrei sa il
schimbi cu usurinta.
E
foarte bine cand instrumentul e putin mai avansat decat noi, ne poate provoca
pozitiv sa invatam, sa il ajungem din urma, declansand o evolutie.
Cu monitoarele a fost probabil la fel, in cazul meu. Primul
calculator a fost magic, era prin ’96, era un DX2 la 66 Mhz, si aveam un ecran CRT
(cu tub) luat din Germania, antireflex, cu un mic display LCD, fain de tot. Aveam
o oarecare grija cu frecventa afisarii, se zvonea ca iti poti strica ochii, asa
ca il tineam undeva la 72-75Hz, 60 era o valoare nociva. Se puteau regla
setari, mi se parea foarte evoluat fata de ce vedeam la scoala, la laborator. Dupa ce am inceput sa studiez arhitectura, l-am schimbat cu un ecran mai mare, tot CRT,
cu tub. Vazusem in birouri de arhitectura niste monitoare imense, dar care costau
foarte mult. Asa ca doar am inregistrat ideea ca exista ecrane profesionale.
Odata
cu proiectul de diploma am trecut la noua tehnologie LCD, din simplu fapt ca
erau modele mai compacte si se spunea ca nu mai afecteaza deloc ochii, pentru
ca nu mai au flicker. Cu acel ecran plat am stat ani de zile, cred ca merge si
acum, pana cand am castigat la ceva concurs un ecran LCD mai mare, dar nu cu
mult mai mare. Mai degraba mai lung, facand trecerea de la formatul 4/3 la 16/9.
Cu
el pe birou m-au surprins cei de la BenQ
cand au venit cu ecranul SW2700PT. Nici nu
imi dadeam seama de cand lucram pe vechiul monitor, fara sa simt ca imi trebuie
altceva. Si cand zic asta nu ma refer la nevoile reale, ci la simpla rutina si
obisnuinta. Te obinuiesti cu ceva si nu mai simti ca trebuie sa schimbi, sa evoluezi.
Am petrecut probabil ani intregi, au trecut anotimpuri, descarcand imagini din aparate,
facand selectii, prelucrand – totul pe acelasi ecran.
Am
aflat in timpul evolutiei mele in domeniul
fotografic un lucru important, potentiala sursa de probleme tehnice :
calibrarea culorilor. Culorile pe care le vad eu cand fac poza ar trebui sa fie
aceleasi sau cat mai apropiate de ceea ce vad pe ecran, apoi de ceea ce vad
ceilalti pe ecranele lor atunci cand imi vad pozele vad on-line, si ideal cat
mai apropiate de cele din print, cand fac o expozitie. Am aflat apoi, cu ocazia
realizarii de printuri, de magia dispozitivelor de calibare sau a driverelor
adecvate care fac ca ceea ce vezi pe ecran sa semene perfect cu ceea ce reda
imprimanta, emuland pe ecran pana si tipul hartiei. Mi-am dat seama ca fara o
dotare profesionala, fara cunostinte temeinice, fara sa apelezi la un
specialist, nu ai cum sa rezolvi aceste ecuatii atat de fine, de mare precizie.
De
aceea am acceptat imediat oferta de a lucra cu monitorul BenQ SW2700PT, pentru ca este un
monitor profesional adresat celor care lucreaza cu imagini, cu fotografii, in
domeniul vizual. Pe firul invatarii mele, a constientizarii si evolutiei dpdv
tehnic, este in sfarsit un pas mai departe, pe care nici acum nu inteleg de ce
nu l-am facut mai devreme. Dar totul la timpul lui.
Modelul
BenQ SW2700PT este impresionant inca
de cand soseste in cutie. E mare. Si foarte bine organizat, ca pachet, cu mare
grija. Psihologic iti dai seama ca e ceva important, dupa modul in care
producatorul a avut grija ca tu sa gasesti componentele, la deschiderea
pachetului. Fiecare ambalata individual, cu grija. In pachet gasim elementele
care alcatuiesc ansamblul de sustinere a ecranului, o telecomanda pentru acces
rapid la anumite setari, cabluri de mai multe tipuri, in functie de conectarea
pe care o vom prefera (dvi, usb, etc), cd-ul cu drivere si manual (de la win7
in sus), fisa de calibrare din fabrica si parasolarul care asigura absenta
surselor parazite de iluminare.
Ca mod de conectare multimedia, avem mufe USB si un cititor de carduri SD integrat.
Cum banuiam selectand cablurile, monitorul poate fi conectat la calculator in
multiple moduri, de la HDMI, Display port, la DVI. Exista si mufa de casca.
Butoanele de acces sunt pe panelul inferior, dar telecomanda cu lacas special e
mai placut de folosit.
Materialele din care este construit sunt robuste, se monteaza usor, intuitiv, ergonomia este excelenta. Ecranul este antireflex si am reusit sa nu pun inca nicio amprenta pe el. Nu am instalat parasolarul pentru ca nu sunt obisnuit cu unul si in biroul unde lucrez este oricum lumina scazuta, fara surse care sa bruieze privirea. Designul e placut si inspira incredere.
Prima
diferenta, dupa ce l-am montat si pornit, este ca s-a facut lumina la mine pe
birou. Ecranul cu o diagonala de 27 inci
isi face simtita prezenta, in fata predecesorul sau care acum, alaturi fiind si
deconectat, parea minuscul. Nu mi-am dat seama pana atunci ca am un monitor cam
mic, la ce treburi foto fac eu. A doua diferenta este ca in loc sa pot cuprinde
dintr-o singura privire ecranul, am inceput sa misc capul, cam ca la tenis, in
cautarea icoanelor si zonelor de lucru cu care eram obisnuit. Cam ca la IMAX, cand
stai in fata J a trebuit sa ajustez distanta fata de ecran si inclinarile,
ca sa ma pot adapta cu noua prezenta. Ecranul
permite reglarea pe verticala cu 13 cm, o inclinare fata de planul vertical de
la -3.5˚ la 20˚, o rotire de 70˚ (35 la stanga, 35 la dreapta) si pivotare la 90
de grade, in modul portret. Si nu trebuie sa incordezi vreun muschi pentru
niciuna dintre miscari, totul e amortizat si fluid, fara jocuri, fara opintiri.
Pozitiile raman precise iar balamalele permit ajustari cu miscari fine.
Elementele
cheie ale modelului SW2700PT:
- ecran cu diagonala de 27 inci, formay
16:9, rez. QHD 2560x1440, tehnologie IPS. Cu o densitate de 109 pixeli/inci, ofera imagini cu claritate si definitie, cu un
unghi de vizibilitate larg, de 178˚ pe ambele directii. Luminozitatea maxima
atinge 350cd/m2, cu un contrast
1000:1.
- acoperire
in proportie de 99% a gamei de culori Adobe RGB, ceea ce inseamna ca ofera o
imagine foarte bogata dpdv. cromatic, vibranta, foarte aproape de ceea ce poate
percepe ochiul in realitate. Si
de aici intervine tehnologia si treaba aceea cu atributul profesional de care vorbeam mai devreme. Producatorul spune ca
ecranul reproduce tonurile de albastru si verde aproape de valorile absolute
din realitate. De profunzimea culorilor
se ocupa un procesor dedicat, pe 10 biti,
fata de 8, cati vehiculeaza un monitor obisnuit.
Modul
de afisare a imaginii nu este asadar lasata cu totul pe seama placii grafice,
ecranul are propiul procesor de imagine cu care gestioneaza afisarea cat mai
corecta a culorilor si tonurilor. Este adevarat, ai nevoie si de o placa
grafica pe masura.
Foarte
fain este ca diferenta se vede imediat, daca faci switch intre diversele moduri de afisaj native ale ecranului,
accesibile cu telecomanda. Intre Standard,
sRGB si Adobe RGB este o diferenta vizibila cu ochiul liber, in avantajul
ultimului mod. Imaginile sunt mai saturate, se percepe o gama cromatica mai
bogata. Avem si optiunea de a viziona Alb-Negru,
pentru o mai buna gestionare a tourilor de gri in fotografiile alb-negru. O
placere pentru ochi, tonurile sunt foarte bogate, consistente, profunde. Se pot
face simulari de imagini alb negru,
o optiune foarte interesanta de lucru. Mai sunt prezente modurile Rec. 709,
DCI-P3, Low Blue Light, Photo.
-
legat de acuratetea redarii culorilor,
am invatat si lucruri noi, cu aceasta ocazie. Cei de la BenQ spun ca monitorul atinge in tabelul de calibare LUT 3D 14 bit o valoare lui delta E<2. Sigur ca am dat fuga pe
Google sa vad ce inseamna, tehnic e de bine, inseamna ca diferenta intre tonurile
adiacente ale unei culori este insesizabila cu ochiul liber. De aici si
consistenta cromatica de care povesteam mai sus. Imi dau seama ca afisarea precisa
a culorilor tine pana la urma de o tehnologie aferenta clar unor instrumente
dedicate, accesibila celor care char au nevoie de o anumita performanta in
domeniul vizual. Si asa apare necesitatea de a lucra “profesional”, iesind din
domeniul lui “mi se pare ca vad”, spre “vad ceea ce este de fapt”.
- ecranul dispune de un procesor de
calibrare integrat, “Palette Master Element“, prin care se apeleaza tabelul de calibare LUT 3D 14 bit. Folosind un dispozitiv de calibrare,
setarile nu vor influenta placa grafica, ci vor avea un interlocutor in
procesorul ecranului.
-
telecomanda ofera functii presetate
personalitate si acces rapid la OSD, meniul monitorului. Exista un meniu de
sursa input si altele diferte pentru
modurile de afisare, pentru luminozitate si pentru setari diverse (constrast, temperatura,
gamma, claritate, etc) si alte setari generale de natura tehnica. Instrumentul si afisarea se pot controla si
personaliza in totalitate prin intermediul meniurilor.
- prezenta parasolarului in kitul de
instalare. Recunosc, doar la
monitarele profi am vazut accesoriul acesta, asigura privirea nebruiata de
surse externe de lumina a ecranului.
Experienta
de lucru cu ecranul BenQ SW2700PT este
incantatoare. “Proiectat pentru fotografii aflati in cautarea culorii pure”
este de altfel sloganul producatorului. Grija pentru modul de afisare si pentru
flexibilitatea de lucru a celor care au ca obiect
de activitate editarea imaginii este evidenta si explica multiplele premii pe care acest model
de monitor le-a obtinut, de la lansarea lui in 2016 si pana astazi.
Recapitulare
Ce mi-a placut mult:
-
montare facila, conectare si reglare
intuitiva
-
ecran darnic ca suprafata de lucru, de
27 inci, robust ca si constructie, cu detalii atente de design, reglabil pe
mai multe directii, poate grupa mai eficient diversele ferestre deschise
concomitent in programele de editare imaginii.
- rezolutie QHD 2560 x 1440, densitate 110
pixeli / inci
-
gradul de acuratete in ceea ce
priveste redarea culorilor este atestat tehnic si sprijinit prin dotarea hardware
profesionala.
-
interval cromatic acoperit in proportie de
99% prin redarea aproape integrala a gamei Adobe RGB, profunzimea culorilor de 10 biti, acuratetea culorilor delta
E<2.
-
personalizarea spatiului de lucru,
prin multiple setari accesibile prin meniul
OSD
-
telecomanda face ca anumite functii
sa fie direct accesibile printr-un simplu click
-
accesorii precum mufe USB si cititor de
card integrat
-
dotat cu parasolar
Ce mi-a placut mai putin:
-
pentru o utilizare in parametri optimi este necesara detinerea unei placi video / sistem performante, pe masura specificatiilor
tehnice ale ecranului, capabil sa sustina redarea profunzimii de 10 biti a
culorilor.
Legat
de acest aspect, cu siguranta de la un nivel in sus, nu mai se pot face compromisuri
tehnice, editarea profesionala a imaginii necesitand un ansamblu tehnic coerent
si armonios conectat, la performante maxime.
In
concluzie, Monitorul BenQ SW2700PT este un instrument de lucru
profesional, foarte bine gandit si construit, in acord cu cerintele unui inalt
nivel de calitate vizuala si performanta tehnica, toate la un pret accesibil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu