joi, 7 februarie 2013

Nume de cod SP5-5. Mission accomplished




          Un nou examen al cursului optional de fotografie a avut loc in data de 4 februarie 2013 la Universitatea de Arthitectura si Urbanism "Ion Mincu" din Bucuresti, sustinut de Vlad Eftenie, lector al Universitatii. 




Cateva cuvinte despre cursul de fotografiePropus si structurat in totalitate de Vlad Eftenie, a fost introdus in programa de invatamant din 2010 avand ca scop studiul in planul imaginii prin mijloace si metode contemporane. Un alt obiectiv principal il reprezinta formarea unui mediu creativ de lucru, deschiderea studentilor intr-un plan sensibil spre ceea ce se intampla imprejurul lor, in mediul arhitectural-urbanistic, in oras. Dezvoltarea capacitatilor de a observa, de a interpreta si de a simti urmaresc sporirea competentelor profesionale inca din faza incipienta a studiului universitar. Plecand asadar de la intampinarea necesitatilor studentilor arhitecti  precum si de la propunerea unui mod adecvat si eficient de sustinere a unui curs de fotografie avand ca subiect cadrul arhitectural-urbanistic, cursul apeleaza latura umanist-filosofica a studiului imaginii – corelata cu latura tehnica a executiei propriu-zise. Sunt utilizate mijloace de studiu pluridisciplinare. Orasul insusi fiind un subiect complex care suprapune straturi si realitati multiple – sunt necesare, pe langa studiul arhitectural-urbanistic consacrat - elemente de sociologie, antropologie, filosofie, estetica.

Ca mod de lucru efectiv, cursul propune :

·       un mod deschis de lucru – cu o comunicare in ambele sensuri – si nu mono-orientata – profesor-studenti;
·       o legatura logica intre capitole – ca subiecte abordate – si relatia acestora de continuitate cu partea practica;
·       teme de lucru schitate in parametri flexibili care sa lase studentului posibilitatea de a interpreta liber si de a-si asuma o cale personala de aplicare a cunostintelor teoretice - pentru o mai buna afirmare a unei gandiri proprii (si nu incercarea de a mima ceea ce afla);
·       prezenta unor invitati din exterior, cu specialitati diverse si care sa imbogateasca, prin complementaritate – domeniul de studiu – si in acelasi timp sa anime cursul – ca si prezente individuale;
·       organizarea – in afara orelor de curs – a unor intalniri practice, pe teren, pentru discutii in-situ;
·       rezolvarea in paralel cu studentii a cerintelor cursului, pentru o buna conectare la posibile probleme intampinate de acestia pe parcurs;
·       crearea unei galerii foto on-line pentru a facilita comunicarea si pentru ca fiecare sa poata avea acces la munca celuilalt – pentru o mai buna autoevaluare si comunicare inter-grup;
·       prezentari multimedia, materiale video complementare;
·       inducerea unui spirit de competitie pozitiva, constructiva si nu in ultimul rand a unei atmosfere generale pozitive si relaxate.


           
Aceste teme reflecta o intrebare care m-a urmarit inca de la inceput :  « Cum mi-ar placea sa mi se tina un curs de fotografie de arhitectura la care sa particip cu placere si care sa fie eficient ? » . Unul din aspectele esentiale este acela ca eu insumi cred ca fotografia se invata prin sine, fiind o cale catre sine si spre exterior, concomitent. Pe langa elementele tehnice – un curs de fotografie poate fi in realitate un pretext de introspectie si auto-descoperire a propriului Eu in relatie cu exteriorul,cu ceilalti. Constienziarea si asumarea subiectivatii prin fotografie este deseori mai indicata si mai eficienta decat o invatare obiectiva a acesteia, in incercarea de afla o amprenta personala, de a defini un stil. Coroborarea celor doua aspecte insa este in masura sa descrie un demers fotografic complet. Apoi, necesitatea de a afla lumea, de a iesi relaxat la o plimbare prin oras nu pentru a se deplasa mecanic ci pentru a observa, pentru a intelege, pentru a fixa. Mai mult, rigurozitatea demersului practic, claritatea cerintelor si oferirea instrumentelor de lucru - corelate cu un mediu creativ in care nu trebuie sa existe teama de ˝greseala˝ ca si cauza pentru depunctare ci privita ca si mod de a evolua – sunt cateva conditii pe care le-am considerat necesare intr-un demers didactic posibil eficient in contextul dat.

Pe parcursul desfasurarii cursului studentii pot urmari practic, pe teren, temele abordate teoretic. La final, ei structureaza un portofoliu de imagini – urmarind tema specifica a cursului curent (portretul unui obiect de arhitectura sau al unui spatiu urban) si care constituie subiectul evaluarii finale. Invocarea eliberarii creativitatii si libertatea alegerii caii de exprimare este o exigenta asumata in cadrul acestui curs. Ca mijloc de a spori capacitatea de exprimare, este solicitat si un eseu scris, construit in forma libera si care poate ajuta complementar demersul fotografic. Examinarea in sine incearca iesirea din conventional, transformandu-se intr-un eveniment in sine. Cerintele sunt adaptate generatiei curente si urmaresc experimentarea continua si constanta. De la montaje foto-video si pana la scurte incursiuni literare acompaniate de imagini. Sunt selectate cele mai interesante imagini ale fiecarui student si comentate deschis astfel incat experienta sa fie utila tuturor.
















Anul acesta suprizele placute au fost numeroase - pe langa imagini, calitatea eseurilor - unele transpuse sub forma de poem, de text descriptiv sau de incursiune filosofica facand necesara o selectare a celor mai interesante, comunicate in stilul unei mic "cenaclu" literar. Studentii sunt astfel invitati sa afle forme de exprimare proprii preocuparilor lor, adesea ramase undeva intr-o sfera personala care nu poate face subiectul unei comunicari sensibile in mediul universitar.


Recompensarea simbolica a celor mai bune lucrari aduce cu sine o recunoastere a celor mai valoroase lucrari, cu caracter de exemplu. Nikon a fost alaturi de studenti oferind articole de utilitate imediata (cana de cafea galbena fiind de exemplu un accesoriu necesar pentru noptile nedormite ale studentilor arhitecti).

Incercarea de a afla mijloace alternative de lucru intentioneaza trezirea unor ecouri pozitive din partea studentilor, invatarea sub forma de joc fiind o metoda eficienta, fapt relevat si prin implicarea dovedita pe parcurs, prin interes si prin rezultatele acestora. 


Niciun comentariu: